گزیده کتاب شرح اسم زندگی ایت الله خامنه ای را از اینجا بخوانید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری عتبات، بی تردید آیت الله خامنه ای یکی از عالمان تاثیر گذار در ترویج اندیشه های سیاسی و پیروزی انقلاب اسلامی است.

کتاب «شرح اسم» شرحی است بر زندگی آیت الله العظمی سیدعلی حسینی خامنه ای از بدو تولد تا سال های کودکی و نوجوانی و کارنامه ای است مختصر از کنش های سیاسی و اجتماعی ایشان تا موقعیت استثنایی ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.برای تالیف این کتاب بر دو منبع تکیه داشته است که شامل اسناد و خاطرات است. سندها از طریق سه نهاد امنیتی ، نظامی و انتظامی وقت شامل ساواک ،شهربانی و ارتش جمع آوری شده است. که به دلیل پاره ای از تغییر رفتارهای مبارزاتی مقام معظم رهبری پس از سومین دوره زندانی شدن در زندان وجه چشمگیری از فعالیت ها و مناسبات سیاسی ایشان پس از این دوران ارائه نمی دهد. در بخش خاطرات شامل دو منبع است نخستین منبع خاطرات مفصلی است که ایشان در گفتگو با مرکز اسناد بازگو کرده اند که فاصله زمانی تولد تا ۱۳۴۲ می باشد و دیگری خاطراتی که توسط دکتر محمد علی آذرشب به زبان عربی تدوین شده است.بخش قابل توجه این کتاب شامل گفته ها و نوشته هایی است که طول سالیان اخیر به ویژه پس از رهبری توسط شاگردان، مبارزان و دوستان بیان شده است که بیشتر توصیفی به شمار می رود. پس این کتاب طرحی است از مهمترین وقایع زندگی ایت اله خامنه ای ، گزارشی از فراز و حوادث مبارزاتی ایشان به قول اهل منطق،شرح اسم .

نویسنده این کتاب هدایت الله بهبودی و موسسه مطالعات پژوهشی این کتاب را منتشر کرده است.

بهبودی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب می نویسد: در این اثر به خودم اجازه ندادم پای قلم از محدوده اسناد و خاطرات فراتر رود و کفشدار ذهنیت و خیال باشد. اگر از ارائه ارجاعات و ذکر پاورقی ها خودداری شده است به خاطر این بوده که حجم پانوشت ها چهره صفحات را آزرده می کرد و شمار برگ های کتاب را بی جهت بالا می برد، پس، خواننده گرامی بداند که جوشش ذهن نویسنده صرف وفاداری به اسناد و خاطرات گشته و گاه بر خلاف تمایل خویش، از تفسیر و تحلیل خودداری شده است .این کتاب را نمی توان آیینه تمام قد زندگی آیت الله سیدعلی خامنه ای دانست؛ نه به این جهت که فقط یک دوره از تاریخ حیات ایشان را در بر می گیرد؛ از این منظر که رسیدن به حقیقت در پژوهش های تاریخی همواره در حد تلاش پژوهشگر باقی می ماند و دست کوشنده او نمی تواند همه مرزهای کشیده شده بر علت و معلول یک زندگی را لمس کند. به عبارت دیگر رسیدن به عین واقع، بی شباهت به آرزوی دست یابی به کیمیا نیست، اما همین میل، عامل اصلی گام نهادن به محققان در راه تتبعات تاریخی است

انتهای پیام

  • نویسنده : حدیثه سادات اشراقی