ایسنا/ منابع دیپلماتیک از طرح رئیس جمهوری فرانسه در راستای نزدیک کردن دیدگاه‌های مقامات عربستان سعودی و آمریکا درباره پرونده هسته‌ای ریاض به عنوان یک شرط برای سازش آن و رژیم صهیونیستی پرده برداشته‌اند. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه رای الیوم، یک منبع دیپلماتیک غربی فاش کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه اطلاعاتی […]

ایسنا/ منابع دیپلماتیک از طرح رئیس جمهوری فرانسه در راستای نزدیک کردن دیدگاه‌های مقامات عربستان سعودی و آمریکا درباره پرونده هسته‌ای ریاض به عنوان یک شرط برای سازش آن و رژیم صهیونیستی پرده برداشته‌اند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه رای الیوم، یک منبع دیپلماتیک غربی فاش کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه اطلاعاتی را در اختیار دولت آمریکا قرار داده که منجر به تسریع در ارائه پیشنهادات مربوط به پروژه هسته‌ای مورد درخواست عربستان سعودی به عنوان یکی از سه شرط اصلی آن برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شد.

رای الیوم در این باره نوشت: به نظر می‌رسد دایره تفاهم میان آمریکا و طرف سعودی در خصوص پروژه هسته‌ای، دست‌کم برای اهداف صلح‌آمیز، اخیراً پیشرفت محسوسی داشته است.

طبق این گزارش، در واقع، ارتباطات میان آمریکا و عربستان در این زمینه نیز به طور قابل توجهی توسعه یافته و دلیل این امر نیز ابتکارعمل فرانسه است که شخصا توسط ماکرون مطرح شد؛ ماکرون در این باره دولت آمریکا را تحت فشار قرار داد و کاخ سفید را در جریان محتوای جزئیات ارائه شده در جریان سفر اخیر بن سلمان به پاریس درباره پروژه هسته‌ای مد نظر ریاض قرار داده است.

منبع مذکور همچنین گفت: به نظر می‌رسد با توجه به داده‌هایی که اخیراً فاش شده، آمریکا انعطاف ناگهانی در موضع خود در مورد پروژه هسته‌ای عربستان سعودی نشان داده است.

اخیرا صحبت‌ها درباره امضای یک توافق امنیتی احتمالی میان ریاض و واشنگتن که شامل سازش عربستان با رژیم صهیونیستی هم می‌شود، افزایش یافته و رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که هسته‌ای شدن خواسته اصلی ریاض برای امضای چنین توافقی است.

بنیامین نتانیاهو و سایر مقامات رژیم صهیونیستی از جمله الی کوهن نیز بارها درباره نزدیکی دستیابی به توافقی برای برقراری ارتباط با عربستان سعودی سخن گفته‌اند؛ اما اخیرا رسانه‌های عبری‌زبان اذعان کرده‌اند که تلاش‌های بی‌وقفه رژیم اشغالگر برای برقراری ارتباط با ریاض طی سال جاری میلادی بی‌نتیجه خواهد بود.

این در حالی است که ریاض بارها تاکید کرده سازش با تل‌آویو به اجرای طرح صلح عربی بستگی دارد که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه فقید عربستان در سال ۲۰۰۲ آن را ارائه کرد و مبتنی بر ایجاد کشور به رسمیت شناخته‌شده فلسطینی در سطح بین‌المللی و در مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی، بازگشت آوارگان و خروج تل‌آویو از بلندی‌های اشغالی جولان در ازای به رسمیت شناختن و سازش با رژیم صهیونیستی است.