به گزارش خبرنگار مهر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری، اظهار داشت: میلاد نبی اکرم حضرت محمد (ص) و همچنین میلاد مسعود حضرت امام جعفر صادق (ع) را خدمت همه ملت بزرگ ایران و شیعیان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. وی ادامه داد: در هفته پر میمنت و با برکت وحدت هستیم. این […]

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری، اظهار داشت: میلاد نبی اکرم حضرت محمد (ص) و همچنین میلاد مسعود حضرت امام جعفر صادق (ع) را خدمت همه ملت بزرگ ایران و شیعیان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: در هفته پر میمنت و با برکت وحدت هستیم. این روزها شاهد برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی هستیم و امیدواریم شاهد ارتقا وحدت میان امت اسلامی باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد طرح عمان، گفت: در این زمینه آقای وزیر توضیح دادند. بارها اعلام کرده‌ایم. روند مذاکره را روند مناسبی برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام می‌دانیم. در این‌باره مذاکرات مختلف و غیرمستقیم با نمایندگان آمریکا برگزار شد. بارها اعلام کردیم توافق موجود که برای بازگشت طرف‌های مورد مذاکره انجام شود، همان توافق گذشته برجام است. بنابراین ابتکار عمل‌هایی که از سوی برخی کشورهای دوست مطرح می‌شود از جمله طرح عمان نه یک توافق جدید بلکه ابتکار عمل‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین به چارچوب برجام است. در این زمینه ایران از تلاش‌های توأم با حسن نیت کشورهای دوست و ابتکار عمل‌های آنها برای کمک به بازگشت مسئولانه به برجام استقبال می‌کند.

کنعانی گفت: ایران بارها اعلام کره به روند دیپلماسی و بازگشت به توافق پایبند است.

وی تصریح کرد: روند دیپلماسی و تبادل پیام‌ها باز است و این تبادل پیام‌ها از مسیرهای مختلف دیپلماتیک ادامه دارد.

وی گفت: اگر صحبت از طرح هست ایده‌ها و ابتکار عمل‌هایی برای بازگشت همه طرف‌ها به توافق است. ایران به رغم برخی ملاحظات به مفاد برجام اما نسبت به این توافق برخلاف طرف مقابل، در عمل پایبندی را نشان داده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران مسیر مذاکره را تا زمانیکه در جهت تأمین منافع ایران باشد، پایبند است. مسیر توافق یک مسیر دو طرفه است.

کنعانی عنوان کرد: ایران نشان داده به مسیر دیپلماسی و مذاکره پایبند است و این مسیر را مادامی که در جهت تأمین منافع ملت ایران باشد دنبال کرده و ادامه می‌دهیم. معطل مسیر مذاکرات برای بازگشت به برجام باقی نمی‌مانیم و بی اثر کردن تحریم‌ها را با جدیت در حوزه روابط خارجی و مجامع بین‌المللی دنبال می‌کنیم.

وی در مورد سفر دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان به ایران، تصریح کرد: سفر مقام عالی رتبه ارمنستان به ایران در استمرار تماس‌ها و گفتگوها و تبادل نظرهای ایران با دولت ارمنستان در خصوص مسائل دو جانبه و تحولات اخیر در قفقاز جنوبی است. گفتگوهایی با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران انجام شد و آخرین تحولات قفقاز جنوبی مورد تبادل نظر قرار گرفت. مقام ارمنستان در خصوص آخرین وضعیت منطقه و روابط ارمنستان و آذربایجان گزارشی ارائه کرد. همچنین تحولات و تحرکات نظامی در منطقه مورد گفتگو قرار گرفت. ایران نیز دیدگاه‌های خود را در مورد تحولات قفقاز مطرح کرد. امروز ملاقات و گفتگوهایی را با وزیر خارجه هم خواهند داشت و در این چارچوب گفتگوها ادامه خواهد یافت. ایران از کشورهای مهم و اثر گذار در منطقه است.

کنعانی عنوان کرد: موضع ایران در ارتباط با مرزهای منطقه کاملاً روشن و مشخص است و بارها دیدگاه خودمان را اعلام کرده ایم. در بحث مرزها هم همواره تاکید کردیم مخالف تغییر مرزهای بین المللی و تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه هستیم. معتقدیم این موضوع باید از طریق گفتگوهای منطقه‌ای حل و فصل شود.